Czy do Biłgoraja kolej jeszcze powróci?


W związku z budową nowych przystanków kolejowych w śródmieściu Zamościa (Zamość Peowiaków) warto rozważyć rozwój połączeń podmiejskich wokół Zamościa.



Warto zaproponować ideę odbudowy torów kolei pasażerskiej do centrum miasta i nowej lokalizacji przystanku Biłgoraj Centrum. Zachodziłaby konieczność odbudowy torów do śródmieścia Biłgoraju po dawnym śladzie kolei do śródmieścia miasta albo w nowym korytarzu. Nie chcemy namawiać do wznowienia połączeń do dworca na obrzeżu Biłgoraja- wówczas nie przyjmą się, i będzie ich dużo, dużo mniej, niż mogłoby kursować, gdyby pociągi połączyły śródmieścia miast Zamościa i Biłgoraja.

W Biłgoraju wystarczy wg nas odbudować dawną linię po jej śladzie do centrum. Nie wiemy, czy istnieje możliwość odzyskania prawa do gruntów kolei w tym pasie?  Pas dawnej linii kolejowej Biłgoraj Dworzec PKP- Biłgoraj Centrum byłby wykorzystany do odbudowy torowiska. Sądzę że zachodzi potrzeba odbudowy kolei w relacji do śródmieścia Biłgoraju dawnym śladem przebiegu linii kolejowej.

Inna opcja:
-Nowy przystanek Biłgoraj Centrum z torowiskiem w nowej lokalizacji

Czy miejscowy samorząd popiera pomysł odbudowy kolei jako szynobusowego połączenia do śródmieścia Zamościa? Nie otrzymałem odpowiedzi na ta propozycję.

Kurowałby - w przypadku realizacji inwestycji - szynowe autobusy podmiejskie w relacji Biłgoraj Miasto- Biłgoraj Dworzec- Szczebrzeszyn - Zamość- Zamość Peowiaków- Hrubieszów Miasto.

Dawna stacja Biłgoraj Centrum znikła 44 lata temu. Ostatni pociąg wąskotorowy wyprawiono z Biłgoraja 9 maja 1971 r. Ostatni pasażerski poc. normalnotorowy ze stacji Biłgoraj odjechał w dniu 8.03.2014 r.



Z Biłgorajem to jak z PKP – wszystko postawione na głowie. Peron co prawda mają dosyć okazały i przystosowany do obsługi  długich dalekobieżnych składów , bowiem  w starych dobrych latach  świetności zatrzymywały się przy nim nawet jedenasto  wagonowe pośpiechy do Wrocławia  czy nie mniej imponujące składy nocnego z Hrubieszowa/Bełżca. Obecnie ostał im się tylko  ten peron. Niestety, współcześnie ze stacji  nie wyrusza już żaden pociąg pasażerski. Ostatni odjechał całkiem niedawno , nad ranem w dniu 8.03.2014 r.

Zanim to nastąpiło, nad nielicznymi podróżnymi  poznęcała  się jeszcze Spółka LHS z Zamościa, która na parę dni przed zawieszeniem ruchu osobowego zafundowała im zmianę organizacji dojścia do peronu.
Otóż przez całą blisko czterdziestoletnią  historię biłgorajskiego dworca wejście na peron , z którego odprawiano pociągi normalnotorowe znajdowało się od strony ul. Dworcowej będącej traktem  dojazdowym  do stacji PKP. Przejście zaczynało się na wysokości budynku dworca i przecinało tory szerokie linii hutniczo – siarkowej. W ostatnim czasie ruch na „lhsie” przyrósł na sile i faktycznie kolizja ruchu pieszego z torem szerokim była niezbyt fortunna, ale przez wiele lat nikomu to nie przeszkadzało.

Aż wreszcie, na miesiąc przed likwidacją pociągów pasażerskich kolej postanowiła ulżyć nielicznym podróżnym wysiadającym i wsiadającym do jedynego pociągu przejeżdżającego przez stację. Przejście przez tory z dnia na dzień zostało rozebrane a z pozyskanych tym sposobem materiałów budowlanych zbudowano okazały kozioł oporowy do jednego ze sporadycznie używanych torów postojowych LHS. Tymczasem zarządca peronu – PLK wybudowała sposobem gospodarczym wejście na peron z drugiej strony stacji, od ulicy Bojarskiej. Przejście całkiem przyzwoite biorąc pod uwagę tempo budowy jak i dostępne materiały, aczkolwiek zakończone niespodzianką, powstało co prawda nie z winy PKP. Otóż z peronu wyjeżdżało się prosto w …błoto.

wg  http://lubelskakolej.net/wp/odjade-z-tego-peronu/

 

Na zdjęciu SP32-029 z wieczornym pociągiem do Zamościa w dniu: 05.06.2001 r.wg lubelskakolej.net

Dawna stacja Biłgoraj Centrum
Biłgoraj Centrum (Biłg. Wąskotorowy)
dawna wąskotorowa stacja kolejowa w mieście Biłgoraj, w województwie lubelskim, w miejscu obecnego dworca autobusowego w BIłgoraju.
 
wg kolej.one.pl

(...) 

Dzisiaj. kiedy tysiące podróżnych każdego dnia przewija się przez peron dworca autobusowego w Biłgoraju, zapewne żaden z nich nie pomyśli nawet o tym, albo też nie wie, że tutaj gdzie dzisiaj podjeżdżają dziesiątki autobusów, gdzie rozłożyły się stoiska i budki handlowe. rozciągały się tory naszej ciuchci. Na placu zajętym przez dworzec oraz Jego otoczenie, na długości 200 m. rozciągały się niegdyś tory i rozjazdy stacji kolejowej w Biłgoraju. W miejscu dawnego magazynu kolejowego usadowił się obecnie rozłożysty dworzec autobusowy, a stojący obok. mały, niepokaźny, odrapany, nie rzucający się w oczy budyneczek to stacja kolejowa, gdzie oprócz biur kolejowych, kasy i poczekalni 2najdowało się również mieszkanie zawiadowcy stacji. W okresie międzywojennym, a także w pierwszych latach po wyzwoleniu. stacja kolejki w Biłgoraju była miejscem bardzo atrakcyjnym dla mieszkańców miasta, ponieważ w zasadzie cały ruch podróżnych odbywał się właśnie tędy - jeżeli ktoś przybywał to pierwsze kroki stawiał na biłgorajskiej stacyjce, a jeżeli opuszczał te strony to raczej również czynił to tutaj. Największy ruch pasażerski odbywał się zwłaszcza w godzinach wieczornych. z uwagi na dogodność połączenia w tym czasie z koleją normalnotorową w Zwierzyńcu, toteż ta właśnie pora była najdogodniejsza na spacer na stację, by zobaczyć kto przyjechał, kto odjeżdża. by kogoś powitać lub pożegnać, spotkać znajomych ewentualnie kogoś ciekawego poznać. Upływał czas, przemijały lata, następowały przemiany, miasto rozrastało się, przybywało ludzi, budowano drogi, modernizowano te. które istniały lecz były nieprzejezdne. powstawała regularna komunikacja samochodowa. Pracowita kolejka, pomimo pewnej modernizacji, już nie była w stanie podołać potrzebom i zadaniom, a z uwagi na swoją "opieszałość" w stosunku do autobusów. zaczęła się stawać coraz mniej atrakcyjna, aż nastał dzień. w którym znikła całkowicie z naszego pejzażu i z naszego życia. w które tak wrosła. 9 maja 1971 roku, w niedzielę, za służby ostatniego z zawiadowców biłgorajskiej kolejki wąskotorowej, pana Zenona Trojanowskiego, odjechał ze stacji w Biłgoraju ostatni skład. który odprawił dyżurny ruchu pan Julian Szozda.(...)


 wg kolej.one.pl

W cztery lata później nie pozostał już w tym miejscu najmniejszy ślad po kolejce z wyjątkiem pozostałego budynku stacji a w Jej miejscu stanął dworzec autobusowy. Dawna ciuchcia docierająca do samego centrum miasta znikła - przestała istnieć. Jeden z jej zachowanych egzemplarzy, wąskotorowy parowóz, dzięki zapobiegliwości byłego dyrektora PBKD Zbigniewa Stepanowa - stoi w Ośrodku Wypoczynkowym w Woli Dużej k. Biłgoraja. Do Biłgoraja dotarła kolej normalnotorowa. najpierw tylko na dawnym odcinku, później przedłużono trasę do Stalowej Woli. Od ponad dwudziestu kilku lat kursują pociągi z prawdziwego zdarzenia. zaś stacja wyniosła się na obrzeża, odsuwając się od miasta. 
http://www.bilgoraj.lbl.pl/prasa/tanew/895/ciuchcia.php , Gazeta "Tanew" 8/1995 Biłgorajska ciuchcia, inna fotografia: A Tajchert, http://www.roztocze.horyniec.net/Roztocze/Fh04/bilgoraj.htm

Komentarze

Popularne posty