Odwołanie do Rady Miasta od decyzji prezydenta m. Zamość w sprawie rozbudowy lotniska Mokre do roli portu krajowego

do Radnych Miasta Zamościa
Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość

Szanowni Państwo,

Odwołanie od : decyzja przekazana w dotychczasowej korespondencji UM w sprawie portu lotniczego
Publikuję poniżej odpowiedź władz miasta od której składam odwołanie:

W dniu 7 czerwca 2018 16:07 użytkownik Andrzej Wnuk<prezydent@zamosc.pl> napisał:

 

Po raz ostatni tłumaczę Panu, że miasto Zamość w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie jest i nie było właścicielem, zarządcą ani w żaden sposób nie działało w ramach portu Zamość Mokre. Na terenie Zamościa nie ma lotniska.

Andrzej Wnuk


Treść uzasadnienia odwołania
Od lat przekonuję Państwa do inwestycji w lokalne lotnisko. Zamość posiada sportowy port lotniczy. Lotniskiem zarządza Aeroklub Ziemi Zamojskiej. Lotnisko to posiadało ongiś pas o utwardzonej nawierzchni, brak jest oświetlenia pasa startowego i podstawowego systemu nawigacyjnego. Loty pasażerskie raczej nie miały tutaj miejsca, ale są różne wiarygodne pogłoski wymagające sprawdzenia. Prawdopodobnie istnieje wystarczający popyt na loty krajowe w relacji do Warszawy etc.

Historia planów lotniska pasażerskiego
Ongiś, około kilkunastu lat temu rozważana była nawet rozbudowa lotniska tak, aby mogło przyjmować zwykłych pasażerów. Dzięki tej rozbudowie Zamość mógł zostać połączony z wszystkimi dalej odległymi miastami w Polsce (m.in. Gdańskiem, Warszawą) i większymi miastami Europy oddalonymi do 1000 km. o współczesnej przebudowie modernizacji uległ teren lotniska, powstała wieża kontroli ruchu, poprawie jakościowej uległ pas startowy. Lotnisko obecnie nie ma osobnego podmiotu zarządzającego, jego zarząd jest lub był niedawno połączony z aeroklubem. 

Port posiada zniszczony pas startowy o wymiarach ok. 1500 m, i przy prostym przedłużeniu podczas odbudowy może on być w niskokosztowy sposób wydłużony. Kod ICAO jest niedostępny. Długość drogi startowej po odbudowie musi być wystarczająca by mogły tutaj zawijać samoloty klasy STOL (krótkiego startu i lądowania)- czyli większość floty samolotów na trasach krajowych. Port lotniczy w Londynie- City (Wielka Brytania) ma ok. 1500 metrów długości pasa startowego, a obsługuje wiele relacji krajowych w Anglii oraz ok. 30- 40 relacji międzynarodowych.

Plany dla Lotniska 2011r.

Samorządy Miasta , Gminy i Powiatu wyrażają zainteresowanie i chęć rozwoju małego ruchu pasażerskiego, dla mniejszych ( do 30 miejsc ) samolotów pasażerskich. Starosta Powiatu Zamojskiego Henryk Matej, Prezydent Zamościa Marcin Zamoyski oraz Wójt Gminy Zamość Ryszard Gliwiński czynili i czynią starania, aby na bazie Lotniska w Mokrem uczynić okno na świat dla Zamojszczyzny. I nie chodzi, o to aby nagle tysiące mieszkańców nie najbogatszych terenów Rzeczypospolitej wzięli kredyty i rzucili się do podróżowania liniami lotniczymi. Głównie chodziło o ułatwienie potencjalnym inwestorom dotarcie na Zamojszczyznę. A także stworzenie nowej możliwości dotarcia turystów w przepiękne Polskie tereny. Można także uruchomić połączenia taksówek powietrznych do Mińska i Lwowa. Lotnisko leży zaledwie około 4 km od centrum Miasta. Dogodny jest także dojazd do Biłgoraja, Krasnobrodu i Tomaszowa Lubelskiego. Marzeniem jest niewielki nowoczesny terminal, betonowa DS., wieża kontroli i nawigacji lotów. W województwie jedyne nowo budowane lotnisko jest w Świdniku, które jest popierane przez Rząd Rzeczypospolitej.
...)

Na początku 2015 roku w Mokrem na nowym, betonowym pasie miały lądować taksówki powietrzne i samoloty turystyczne.

Trzy samorządy wystąpiły o nieodpłatne przekazanie nieruchomości - to formalna droga do rozpoczęcia inwestycji. Jolanta Szołno-Koguc, wojewoda lubelska, w październiku przychyliła się do propozycji przekazania trzem samorządom lotniska w Mokrem. W wysłanej teraz dokumentacji są podane konkretne terminy realizacji inwestycji. Starostowo Powiatowe w Zamościu, Gmina Zamość i Miasto Zamość powołały zespół roboczy odpowiedzialny za organizację spółki, która ma za kilka miesięcy zarządzać majątkiem lotniska w Mokrem. Jak wynika z trójstronnych uzgodnień, w ciągu 15 miesięcy będzie opracowana dokumentacja techniczna, a maksymalnie w dwa lata zakończony proces budowy betonowego pasa startowego z infrastrukturą.
To w czyje ręce trafi lotnisko w podzamojskim Mokrem jest na razie niewiadomą. Teren należy do Skarbu Państwa. Stąd też decydentem w sprawie jest wojewoda: - Termin składania wniosków w tej sprawie mija końcem sierpnia – informuje Kamil Smerdel, rzecznik wojewody – Decyzji można spodziewać się we wrześniu.


Do tej pory terenem zarządzał Aeroklub Ziemi Zamojskiej. Ten w dużej mierze finansuje odbywająca się tu coniedzielna giełda. Tyle, że we wrześniu Aeroklubowi wygasa umowa dzierżawy gruntu. Stąd też wniosek do wojewody o jej przedłużenie a z drugiej strony deklaracje o planach budowy pasa startowego: - AZZ jest zainteresowany budową pasa startowego, który będzie stanowić okno na świat dla całego regionu – mówił na poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej Adam Bielak, prezes AZZ.


W te deklaracje nie wierzy jednak prezydent, Marcin Zamoyski: - Im nie jest potrzebny betonowy pas startowy tylko trawa, by móc udostępniać teren pod giełdę. Ona przynosi ogromne dochody i Aeroklub z niej nie zrezygnuje. A pas startowy nie może funkcjonować obok giełdy – stwierdza prezydent.


Zamoyski nie jest zadowolony z planów AZZ, bo miasto też jest zainteresowane lotniskiem. Głównie dlatego, by zamknąć giełdę, która – w opinii prezydenta - jest zbyt silną konkurencją dla Zamościa i wykańcza miejskich handlarzy. Prezydent wspólnie ze starostwem i gminą wystąpił do wojewody o przekazanie samorządom gruntu. Plany co do terenu są już bardzo skonkretyzowane: - Zakładamy spółkę, która zarządza lotniskiem i zamykamy giełdę a następnie budujemy pas startowy – mówi prezydent.


Betonowy pas jest dla miasta ważny z dwóch powodów: po pierwsze ułatwia komunikację a po drugie jest niezbędny do realizacji innych planów. Chodzi o fabrykę samolotów dwusilnikowych, która miała by stanąć na lotnisku: - Pieniądze na ten cel są już zabezpieczone. Samoloty zbudujemy na pewno. Mam tylko nadzieję, że w Zamościu – mówi Przemysław Panas, właściciel firmy Panas Transport, która wybuduje fabrykę jeśli miasto przejmie teren Mokrego i wybuduje pas startowy.

Sens inwestycji

Jaki jest sens ożywiać ten port lotniczy? W regionie gdzie ogromnym problemem jest jego niska dostępność komunikacyjna oraz oddalenie od innych regionów Europy, port lotniczy jest oknem na świat. Poprawia dostępność komunikacyjną nawet jeśli są to loty z międzylądowaniem na trasie do Warszawy, pozwala bezproblemowo i szybko dotrzeć z jednego krańca kraju na drugi.

Port lotniczy winien stać się lotniskiem sportowo-cywilnym. Obsługiwałby krajowy regularny ruch pasażerski realizowany krótkimi samolotami klasy STOL, dla których długość pasa startowego w Zamościu jest wystarczająca. Prawdopodobnie realizowane byłyby połączenia z Warszawą, na które popyt jest największy.

Co potrzeba aby uruchomić tutaj regionalny port lotniczy? Konieczny jest niewielki budynek pełniący funkcję terminalu, urządzenia naprowadzające typu radiolatarnia (koszt. ok. 100 tys. PLN), oraz systemy oświetlenia i bezpieczeństwa. W zależności od zakresu prac koszty mogą wynieść od 1 mln PLN do nawet kilkunastu mln PLN w przypadku chęci posiadania portu bardzo dobrze wyposażonego. Niemniej po zakończeniu tych prac region będzie dysponował lotniskiem w miejscu gdzie jest ono potrzebne, zarówno turystom jak i mieszkańcom regionu.

Zmiana koncepcji

Teraz chcę zaproponować nową koncepcję. Miasto wzorem wielu innych miasto reaktywowałoby lotnisko dla ruchu pasażerskiego- z tym że byłby to tylko sezonowy ruch turystyczny. Według tej koncepcji powstaje pasażerska część lotniska zarządzana przez miejską lub samorządową spółkę.

Cel podstawowy to organizacja sezonowych lotów turystycznych do pobliskiej atrakcji turystycznej- Starówki Zamojskiej. Jest ona skrajnie ciężko dostępna dla turystów. Cel uzupełniający: obsługa regularnych linii lotniczych dla turystyki regionu. Możliwe są inne podobne rozwiązania. 

Regionalny sezonowy port lotniczy Zamość- Mokre

Port lotniczy Mokre jest najbliższym: 
1) zdatnym do dalszej rozbudowy lotniskiem w pobliżu miasta Zamość
2) lotniskiem z którego już obecnie możnaby uruchomić loty rejsowe pasażerskie sezonowe po relatywnie niewielkich inwestycjach. 

Pytania redakcji:

1. Jaki jest los lotniska w Zamościu? Czy sprawa się zmienia? Opisujemy to.

Według niesprawdzonej pogłoski miały ongiś mieć miejsce loty pasażerskie. Przed laty rzekomo lądowały tutaj samoloty LOT które zabierały 18 osób. Co z planem spółki pod nazwą „Port Lotniczy Zamość – Mokre"? Czy obecny zarządca jest zainteresowany by poszerzyć działalność o obsługę naziemną niewielkich maszyn pasażerskich tylko w sezonie letnim?


Dojazd

Główna atrakcja turystyczna-starówka zamojska, jest położona nieopodal lotniska w odległości nieco ponad kilka km, i jest to najbliższe lotnisko w najmniejszej odległości od tej dzisiaj bardzo ciężko dostępnej komunikacyjne atrakcji.

W pobliżu zamojskiego lotniska-  dochodzi także linia kolei która jeszcze istnieje. Wykorzystując podtorze dawnej trasy i zmieniając jej przebieg możnaby przedłużyć bocznicę kolei do terminalu lotniska  i uruchomić połączenie Zamość Starówka- Port Lotniczy Zamość poprzez zmianę biegu istniejącej linii kolei, wzorem podobnego połączenia z lotniska Szymany do Olsztyna. 

Argumentacja

Argument ekonomiczny za uruchomieniem lotniska dołączam poniżej tekstu. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez massmedia. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna.

Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 10- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla portu lotniczego koło m. Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy rocznie dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka.

Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. lubelskiego potrzebna jest konkurencja. Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Zamościu- Mokrem. Infrastruktura już istnieje, ale jest zniszczona, a sam pas startowy musi zostać przedłużony.

Lotnisko w Mokrem k. Zamościa ma zniszczony, niewyremontowany obecnie pas startowy. Po jego odbudowie i przedłużeniu, byłaby to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A.

Wnioski
Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem Państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich, najpierw małymi samolotami, a później typu Q400. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie. Wnoszę aby natychmiast rozpocząć prace nad pozyskaniem gruntów pod rozbudowę lotniska i przedłużenie pasa, korzystając z tego że specustawa lotniskowa jeszcze obowiązuje.

Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.

Możliwości są już obecnie
Uważam że uruchomienie takiego lotniska jest zasadne. Miasto wielkości Zamościa powinno w mojej opinii mieć obsługujący je port pasażerski. Dotacje zaś nie będą znaczne.  

Wnoszę o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy do przykładowej długości 1440 metrów co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Zamościa a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków w pobliżu portu lotniczego Mokre do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego, można znaleźć pomieszczenia w pobliżu i dostosować je do odprawy niewielkiej liczby pasażerów. 

Czy obecny pas startowy może już teraz- po niewielkich inwestycjach- stać się portem lotniczym Zamość? Czy powstanie terminal pasażerski np. w starym budynku przy lotnisku? Dla odprawy 33 pasażerów nie trzeba będzie budować dużej sali odpraw. Wystarczy adaptacja istniejących zabudowań. Proszę o informację czy można tymczasowo zaraz po uruchomieniu lotniska wykorzystać jeden z owych budynków do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie? Wówczas możnaby uruchomić loty pasażerskie rozkładowe.

W Pardubicach lotniczy terminal pasażerski uruchomiono najpierw w starym hangarze. W Białej Podlaskiej te budowle są spore, zbudowano je z rozmachem. Początkowo obiekt nie musi być ocieplany, jeśli lotnisko działałoby tylko w sezonie letnim.

Czy istniejący budynek lotniskowego hangaru lub inny nie może zostać przystosowany do roli niewielkiego terminala pasażerskiego pozwalającego odprawić 33 pasażerów jednorazowo w odlocie? Umożliwi to obsługę połączeń pasażerskich samolotami Saab z tego portu lotniczego. Dwóch przewoźników lotniczych w Polsce ma takie maszyny. Jeden z nich przed 2-3 laty obsługiwał loty  Warszawy do mojego miasta- Zielonej Góry. Drugi z tych przewoźników przesłał mi swoje wymogi techniczne w 2016 r.:

Aktualnie przygotowujemy się do najbliższego sezonu letniego, jednak jesteśmy otwarci na przyszłoroczne propozycje portów lotniczych. Wymagana długość drogi startowej to 1250m przy pełnym obłożeniu i braku przeszkód terenowych.
 
Dziękuję i pozdrawiam,
 
Dorota Gorak
 
Description: Logo SkyTaxiSKYTAXI sp z o.o.





Z szacunkiem,
Adam Fularz,
ekonomista 
ul. Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra

Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Zamość

Szanowni Państwo Radni,
Jako ekonomista wzywam do doposażenia lotniska. Dalsze zaniechanie inwestycji w lotnisko w mojej ocenie doprowadzi do wielomilionowych strat z tytułu kosztów utraconych korzyści. Taką korzyścią byłby potok zamożnych turystów jacy dzięki naprawie niektórych obiektów lotniska mogliby odwiedzić miasto i region drogą lotniczą. Samolot kursowałoby 2 razy w tygodniu w sezonie letnim z międzylądowaniem w Lublinie. W moim mieście jest lotnisko i przez wiele lat samoloty kursowały z międzylądowaniem w większym porcie lotniczym na trasie, nim nasz miejski port lotniczy w Babimoście nie rozwinął się i samemu generował taki ruch lotniczy że międzylądowania dla zabrania większej liczby podróżnych nie były potrzebne .

Uzasadnienie ekonomiczne: 
Podobne lotnisko w pobliżu polskiej granicy, na wyspie Uznam, okazało się być rentowne dla wyspy jeśli wzięto pod uwagę także dochody podatkowe z turystyki. Także w Białej Podl. lotnisko ma, lub powinno mieć znaczenie dla dochodów z turystyki.

Dla 11600 pasażerów rocznie w m. Heringsdorf liczono wpływ teoretycznego zamknięcia lotniska na tylko branżę turystyki. Robił to profesjonalny ekonomista. Założono że jedna osoba przyjezdna wydawała dziennie 100 euro. Co się okazało, że samo lotnisko było nierentowne, ale jego zamknięcie spowodowałoby tak wielki ubytek w samych przychodach z podatków, że stanowiło to 6-krotność rocznej straty lotniska. 

Straty wpływów podatkowych- w dokumencie nazwane jako Steuerausfälle (3 milliony euro) wynosiły sześciokrotność rocznego deficytu lotniska pasażerskiego "das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 milliona euro)".
Uzasadnienie obliczeń strat- w jęz. niemieckim jest poniżej
Moje dalsze wyjaśnienia i wnioski:

Sugestia lotniska sezonowego
-w regionie powinno powstać drugie lotnisko które oferowałoby utwardzony pas startowy i niższe stawki dla samolotów małych, biznesowych, general aviation
- uruchomiono sezonowe lotnisko pod turystykę poprzez przedłużenie wybranych lotów na trasie Lublin-Warszawa- dotowane loty do Warszawy z międzylądowaniem w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie do Warszawy wynosiłby około 1 do 0,5 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Przez lata to połączenie odbywało się poprzez międzylądowanie w Poznaniu. Także PLL Lot lub inny przewoźnik może uruchomić taką usługę poprzez międzylądowanie w Lublinie. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.

Wnoszę także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy i doposażono port lotniczy w pomoce nawigacyjne (NDB lub ILS) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. Q400. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Zamościa a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych niektórych budynków  do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle. Koszt inwestycji w uruchomienie połączeń pasażerskich nie będzie więc zbyt wielki.

Powojskowe lotnisko już istnieje, ale:
-pas startowy jest jeszcze nie gotowy
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie poprzez adaptację istniejącego obiektu, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU,  stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- brak jest połączeń pasażerskich które są ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby na przykład charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Uzasadnienie wydatków na terminal pasażerski dla turystów:
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. 

Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. 

Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.

UZASADNIENIE STRAT

Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-

Model regionalnego lotniczego portu czarterowego Świnoujście- Heringsdorf i jego zastosowanie w polskich warunkach

Adam Fularz, Agencja Prasowa Merkuriusz Polski

Ideą tego modelu biznesowego jest wykorzystanie potencjału lokalnej turystyki i lokalnej bazy hotelowej do sprzedaży miejsc w liniach lotniczych. Linie lotnicze otrzymują gwarancję sprzedaży miejsc pasażerskich i dzięki temu mogą zaoferować loty. Organizowana jest grupa robocza hotelarzy która przy współfinansowaniu samorządu podejmuje negocjacje z liniami lotniczymi. Sprzedaż biletów lotniczych następuje w pakiecie z pobytem wypoczynkowym.

Śledzę co się dzieje z portem lotniczym w niewielkim Heringsdorf koło Świnoujścia. Obsłużył on w sezonie letnim około 44 000 pasażerów, z czego kilkanaście tysięcy- w ruchu liniowym, rozkładowym.
>
> "(...) Na tym tle najlepiej radzi sobie niepozorne lotnisko Heringsdorf, które działa głównie w sezonie. W tym roku obsługuje loty do: Bremy, Kolonii/Bonn, Düsseldorfu, Dortmundu, Frankfurtu nad Menem, Stuttgartu, Monachium i Zurichu.
>
> - Sukces tego lotniska wynika z odwrócenia zasad funkcjonowania biznesu - tłumaczy Warszycki. - Tam skrzyknęli się właściciele hoteli na Uznamie. Którzy zapewniają bazę turystyczną i noclegową. Samo lotnisko nie sprzedaje biletów na przeloty. Można je za to zamówić przy okazji bookowania miejsc w hotelach. Kupić można pakiet: pobyt z przelotem."

część z artykułu o lotniskach w Meklemburgii-Pomorze Przednie,
wg:http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1..._na_rynku.html

Model biznesowy do zastosowania
Proponuje się w polskich warunkach tą samą sprzedaż wiązaną- sprzedaż miejsc wraz z dolotem. Zalecam pozyskanie przewoźników taką metodą jak czynią to hotelarze zrzeszeni w grupie roboczej wokół portu lotniczego Świnoujście- Heringsdorf. Co roku to hotelarze sami układają się z liniami lotniczymi i zamawiają połączenia, które następnie sprzedają klientom hoteli- w cenie noclegów. Można też kupić bilety na te połączenia w cenie zwykłej, bez noclegu, płacąc tylko samą cenę przelotu.

Oto strona związku lotniskowego tamtejszych hotelarzy:
https://www.facebook.com/ArGeFlughafenHeringsdorf/?fref=ts
Pełna nazwa tej organizacji to: Arbeitsgemeinschaft „Linienflüge zum Flughafen Heringsdorf/Usedom" Grupa Robocza- loty liniowe do lotniska Heringsdorf/ Uznam. 
W roku 2015 negocjacje prowadził zarząd hotelu KAISER SPA Hotel zur Post oraz Ostseehotel Villen im Park. Grupę roboczą ArGe Flugverkehr (Grupa robocza Transport Lotniczy) założono ok. 2008 roku i ustanowiono ponownie w czerwcu 2015 celem prowadzenia negocjacji z liniami lotniczymi. Założycielami byli właściciele hoteli w regionie. Udzielają się też lokalne samorządy oraz ich organizacje turystyczne: KTS GmbH Seebad Heringsdorf, Usedom Tourismus GmbH. Rzecznikiem grupy roboczej hotelarzy jest Thilo Naumann, z zarządu jednego z hoteli.

W ciągu ostatnich 5 lat, organizując garść hotelarzy, także tych z 5-ciogwiazdkowych hoteli, ale też zwykłych właścicieli pensjonatów, którzy stworzyli grupę roboczą o nazwie "hotelarze grupa robocza (Arge) dla lotniska Heringsdorf" we współpracy z gminą Heringsdorf (reprezentowaną przez gminny zarząd własnych cesarskich kąpielisk Turystyka Service sp. z o.o., KTS) tworzone są podstawy gospodarcze ruchu lotniczego na lotnisku na wyspie Uznam, w Heringsdorf. 

Grupa robocza Arge i KTS gwarantują liniom lotniczym podstawowe wykorzystanie biletów, które sprzedają do swoich gości. Tylko przez te gwarancje można znaleźć linie lotnicze, które chcą latać do Heringsdorf. Celem projektu jest stworzenie usług lotniczych do drugiej największej wyspy w Niemczech na Morzu Bałtyckim. Do tej pory było możliwe znalezienie chętnych linii lotniczych. 

Heringsdorf jest wg stanu na rok 2012 obsługiwany lotami z Bremy, Dortmundu, Kolonii, Dusseldorfu, Frankfurtu, Stuttgartu, Monachium i na arenie międzynarodowej z Wiednia, Zurychu, Berna i Bazylei. 
Dla osób zamożnych, które są skłonne zapłacić odpowiednią cenę za komfort lotu uzyskiwany jest wygodny i szybki przyjazd. Są to goście, dla których długa podróż samochodem, autobusem lub pociągiem byłaby zbyt uciążliwa. Nowe grupy osób, które nie miały ochoty na wycieczkę na wyspę Morza Bałtyckiego, dzięki lotom pasażerskim mogą wziąć taką wyprawę pod uwagę. Projekt rozpoczął się w 2008 roku, w tym czasie bez pomocy KTS GmbH. Było 6 lotnisk docelowych (BRE, DTM, DUS, FRA, FRA, MUC) i maksymalna pojemność 7300 miejsc. Po utworzeniu grupy roboczej z Gminą Heringsdorf osiągnięto łączne pojemności 8500 miejsc w samolotach. 
Grupa robocza może pokazać stale rosnący rozwój miejsc i pojemności. Największa liczba miejsc została osiągnięta w 2012 r. W sumie 11 destynacji o pojemności 17,280 miejsc zostało przewidzianych na ten sezon lotów pasażerskich. Liczba pasażerów udających się na lotnisko Heringsdorf wzrosła w 2012 roku w stosunku do roku poprzedniego o 25%. 
W 2013 roku podjęto działania w celu skonsolidowania zdolności przewozowych oraz pozyskania większych maszyn w celu zmniejszenia zużycia. Ogólnym celem jest długoterminowe zakotwiczenie wyspy Uznam jako miejsca przeznaczenia w umysłach gości. 
Obaj partnerzy planu partnerstwa publiczno- prywatnego w odrębnych umowach podstawowe wykorzystanie pojemności samolotów i gwarantują sprzedaż biletów.  

Suma gwarancyjna wynosiła w roku 2012 w sumie około 1,6 mln euro (ok. 6-7 mln PLN), z czego KTS (gmina Heringsdorf) ponosi 55%  i spółka 45% . Gwarantowane bilety są sprzedawane w pakiecie z ofertami pobytów hotelowych dla gości. Hotele przejmują całość usługi wokół podróży. 
Tak działa też gminna spółka KTS, która wykorzystuje sieć sprzedaży firmy Uznam Turystyka UTG. Silny marketing regionalny, wsparcie organizacji turystycznych z regionu i kraju, czynią ten projekt lukratywnym, dochodowym i dają możliwość wejścia na nowe rynki. Taki system partnerstwa publiczno- prywatnego PPP jest unikalny w Niemczech. Nie ma drugiego lotniska w Niemczech, w których lokalna gospodarka i gmina przyczyniłaby się tak bardzo do ożywienia ruchu, albo go wręcz umożliwiły.

 Wykłady na zaproszenie DEHOGA, lotnisk i różnych i różnych organizacji z Rostocku i Lubeki pokazują, że "Model Heringsdorfer", jak to jest zwane obecnie w środowiskach zawodowych (Lübecker Nachrichten, AHGZ), jest postrzegany jako sztandarowy projekt ciekawej branży i traktowany z uznaniem. Jak na razie nie ma żadnych konkretnych przykładów jego kopiowania. 
Skontaktuj się z Grupą Roboczą (Arge) hotelarzy dla lotniska Heringsdorf: Thilo Naumann, c / o Promenadenhotel Admiral. StrandPromenade 36/37, 17429 Seebad Bansin
(...)
http://flug-usedom.de/

W roku 2016 już wybukowano w liniach lotniczych sezonowe loty pasażerskie:
29.288 miejsc pasażerskich obsłużą linie lotnicze i tylu pasażerów zamierza w sezonie obsłużyć ten port lotniczy. Jest to kilkukrotny wzrost od pojemności 7300 miejsc w roku 2008.

Port lotniczy działał już w Świnoujściu przed II wojną światową. Obsługiwał np. loty do Berlina. Po drugiej wojnie światowej port przeniesiono na niemiecką strone granicy do Heringsdorf. W roku 1996 zmodernizowano go gruntownie. 

Opis procedur ze strony uznam.info
Podróż samolotem do Uznam
Jak mogę zarezerwować lot do wyspy Uznam?
Jako usługa jest to oferowane przez pracowników w naszym centrum rezerwacji 66266 038378 (nr telefonu) dla klienta. Szukamy oferty hotelowe i wybieramy miejsca spośród dostępnych lotów i wtedy można zdecydować, czy chcesz zarezerwować, czy nie.
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacę?
Nie jesteśmy biurem podróży, ale pośrednikiem dla linii lotniczych w sensie prawnym. Więc nie musisz płacić całej podróży z wyprzedzeniem. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla oferty hotelowej oraz rachunek lotu z linii lotniczych. Płaci się za lot natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot poprzez nasze konto bankowe. Załatwiamy  prawidłowe przekazania wpłat do linii lotniczej. Po otrzymaniu płatności otrzymasz kod rezerwacji lotu (do wymiany na bilety w punkcie check-in na lotnisku). Z tym kodem, a także z paszportem należy stawić się do odprawy na lotnisku. Płatność za pobyt płaci się jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do lotniska wiem, ale co się stanie po wylądowaniu? 
Na lotnisku, nasz kierowca czeka przy gate (gejcie, bramie). Rozpoznasz go po znaku hotelu, posiadanego przez niego w górę. Potem pomaga z bagażami do autobusu i w sposób bezpośredni, jadą Państwo do hotelu. 
Transfer na lotnisko Uznam trwa około 20 minut. 

Opis procedur ze strony flug-usedom.de

Gdzie bukuję podróż lotniczą na wyspę Uznam?
Jako specjalną usługę zajmują się tym  pracownicy prezentowanych hoteli i apartamentów dla Ciebie. Funkcja ta działa poprzez zobowiązanie linii lotniczych do sprzedaży puli (ograniczononej) biletów w specjalnych cenach. 
Wystarczy zadzwonić bezpośrednio do właściciela i wybrać pakiet wakacje i lot na wyspę. Otrzymają Państwo w pełni dostosowane do Państwa życzeń, najtańsze oferty. Następnie możesz zdecydować, czy chcesz dokonać rezerwacji lub nie. 
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacić?
Hotele i apartamenty przedstawione tutaj nie są touroperatorami, ale pośrednikiem linii lotniczych w sensie prawnym. Nie musisz płacić z góry całej podróży.
Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla pakietu hotelu i rachunek za lot przez linię lotniczą. Płacisz go natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot za pośrednictwem rachunku gospodarza, który reguluje prawidłowe przekazywanie należności do linii lotniczych za Ciebie.
Po otrzymaniu płatności otrzymasz list z osobistym kodem rezerwacji lotu, który uważany jest za bilet. To wystarczy dostarczyć na lotnisku z paszportem, a otrzymasz kartę pokładową. 
Płatność za pobyt można zapłacić, jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do miejsca mojego wyjazdu wiem, ale to, co dzieje się na wyspie Uznam?
Po dokonaniu rezerwacji, zostanie ona dodana do listy transferowej swojego gospodarza. Na Heringsdorf / Usedom Airport, który jest mały, czysty i jasny, kierowca czeka przy bramie. Rozpoznasz go na podstawie logo hotelu, które trzyma. Porównuje twoje nazwisko z jego listą i pomaga w samochodzie z bagażem. Wtedy podróżują Państwo na krótkiej trasie bezpośrednio do miejsca przeznaczenia.

wg danych ARGE Flughafen Heringsdorf

__________________________________________________________________________

 


Adam Fularz, ekonomista
Instytut Ekonomiczny, ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

List w sprawie:

---------- Forwarded message ---------
From: Telewizja Opera <telewizjaopera na s. gmail.com>
Date: Mon, Feb 22, 2021 at 5:42 PM
Subject: Wniosek o Plan Ratunkowy dla lotnisk w Zamościu i Białej Podlaskiej
To: <info@lubelskie.pl>
Cc: Kalendarz Prezydenta <mayor na s. zamosc.um.gov.pl>



Wniosek do podjęcia natychmiastowych działań w celu ożywienia rynku lotniczego w Polsce Południowo-Wschodniej

do Radnych Sejmiku Woj. Lubelskiego
Drodzy Państwo,

Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze.

Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.

Daje to szansę stworzenia w Polsce na Lubelszczyźnie sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:
  1. Zamość (lotnisko Mokre, zniszczone, kiedyś ok. 1300 - 1500 metrów pasa betonowego).

    Lotniskiem mogącym oferować połączenia krajowe jest rozbudowany port Zamość. Na jego modernizację środki wydali członkowie aeroklubu. Możliwe jest wydłużenie pasa podczas odbudowy zniszczonego pasa startowego w kierunku zachodnim oraz w kierunku wschodnim. W przyszłości możliwa jest modernizacja oświetlenia oraz montaż urządzeń nawigacyjnych kosztem ok. 10 mln PLN, celem obsługi połączeń pasażerskich. Nowozmodernizowany port lotniczy Zamość mógłby mieć pas o długości np. 1200- 1300 metrów, co umożliwi przyjmowanie lotów rozkładowych samolotami klasy STOL. Z Zamościa mały, np. 18- miejscowy samolot klasy STOL dowoziłby pasażerów na przesiadki do hubów (portów przesiadkowych). Loty te musiałyby być subwencjonowane przez władze publiczne, wzorem np. władz woj. Lubuskiego dofinansowujących loty samolotami typu STOL do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost. Te same linie mogłyby włączyć Zamość do swojej siatki połączeń.

  2. Chełm (lotnisko miejskie akademickie Deptułycze, kilkaset metrów pasa z możl. odbudowy do możliwych 1500 metrów .)
  3. Biała Podlaska koło atrakcji turystycznej Białowieża (ok. 2500 metrów długości pasa startowego)
Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Gdańska czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.

W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.

Redakcja wzywa Samorząd Woj. Lubelskiego do podęcia natychmiastowych działań w celu rozwoju tutejszego rynku lotniczego.

1. W Lwowie i w Brześciu działają pasażerskie lotniska, połączone z siecią transportu zbiorowego, czego nie można powiedzieć w żaden sposób o lokalnych lotniskach po polskiej stronie granicy. Te nie działają (Zamośc, Biała Podlaska, Chełm) mimo możl. technicznych ich naprawy.

2. Istnieje możl. uruchomienia połączeń przesiadkowych do Okęcia z lotnisk w Zamościu w Białej Podlaskiej. Proponuję naprawę lotniska w Zamościu Mokrem. Nowy Port Lotniczy Zamość, ze względu na swój krótki pas startowy, należałby do kategorii lotnisk miejskich (tzw. City Airport) lub małych regionalnych, która pojawiła się na świecie ok. 10 lat temu. Lotnisko to przyjmowałby loty krajowe wykonywane niewielkimi samolotami (z ATR-ami włącznie) oraz niektóre loty międzynarodowe wykonywane mniejszymi maszynami i zorientowane byłoby pod obsługę ruchu regionalnego i turystycznego. Uważam, że powstanie tego typu portu lotniczego jest kluczowe dla dalszego rozwoju Zamościa jako miasta o rosnącym znaczeniu gospodarczym.

3. Rząd zaproponował że utrzyma/ obroni rynek lotniczy poprzez 
3a) nowy lotniczy centralny port pod Warszawą, 
3b) dowóz pasażerów drogą lądową tamże.

4. W Babimoście, 33 km od siedziby redakcji działa podobne lokalne lotnisko. Z obiektu terminalu odlotów w Nowym Kramsku oferowano w niskich cenach dolot dwa razy dziennie na przesiadkę na inne samoloty w Warszawa- Okęcie, obecnie jest to jeden lot dziennie. To samo jest możliwe i w Zamościu i w Białej Podlaskiej. Są to miejsca o większym potencjale niż np. wieś Nowe Kramsko i pobliski 3-tysięczny Babimost. Jest szansa, że lotniska w Białej Podlaskiej czy Zamościu mogą prześcignąć wynikami lotnisko pasażerskie w Babimoście- Nowym Kramsku.  

5. Jako ekonomista obawiam się że model zaproponowany przez Rząd jurysdykcji Rzeczpospolita Polska w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed przejęciem jest niesprawny, obarczony błędem logicznym. Podróżny lecący np. z obiektu w Białej Podlaskiej czy Zamościu przesiadaliby się w piaście czy hubie lokalnym w Lublinie albo nawet  w hubie centralnym ulokowanym w  planowanej przez rząd lokalizacji pod Warszawą. Obecnie nie jest to możliwe. 

6. Wnoszę o tymczasową aktualizację planu rozwoju rynku lotniczego celem obrony majątku ludności województwa lubelskiego przed dalszą deprecjacją. Otóż- tutejsze 2 porty lotnicze zbudowane przed wojną, jeden po wojnie, lotniska rozbudowanie obecnie, zyskałyby na wartości jeszcze bardziej. Uruchomionoby niewielką ofertę dotowanych połączeń krajowych. Szkic sieci dołączono.

7. Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przygotowanie ew. odtworzenie i. przedłużenie drogi startowej oraz dostosowanie terminali lotnisk Zamość Mokre, Biała Podlaska do lotów pasażerskich samolotem ATR.. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji na rynku za pomocą infrastruktury drogi startowej. Uruchomienie połączeń dwa razy w tygodniu- dotowanych, na trasie Warszawa-Biała Podlaska- Zamość albo Warszawa-Zamość- Biała Podlaska, w piątki wieczorem z Warszawy, w poniedziałek z samego rana- do Warszawy.. Propozycje dla terminali (lokalne doświadczenia ze wsi Nowe Kramsko) przedstawiono poniżej:

image 
Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska lotniska w Nowym Kramsku w czasie sezonu lotów czarterowych. Obecnie kupiono większy namiot na lotnisko w nowym Kramsku w Babimostu, celem obsługi podróżnych większych samolotów. To samo wystarczy w Arłamowie czy w Mielcu. Redakcja nie proponuje inwestycji w terminal, jedynie w część airside. 

Plany dla Lotniska Zamość 2011r.


Samorządy Miasta , Gminy i Powiatu wyrażają zainteresowanie i chęć rozwoju małego ruchu pasażerskiego, dla mniejszych ( do 30 miejsc ) samolotów pasażerskich. Starosta Powiatu Zamojskiego Henryk Matej, Prezydent Zamościa Marcin Zamoyski oraz Wójt Gminy Zamość Ryszard Gliwiński czynili i czynią starania, aby na bazie Lotniska w Mokrem uczynić okno na świat dla Zamojszczyzny. I nie chodzi, o to aby nagle tysiące mieszkańców nie najbogatszych terenów Rzeczypospolitej wzięli kredyty i rzucili się do podróżowania liniami lotniczymi. Głównie chodziło o ułatwienie potencjalnym inwestorom dotarcie na Zamojszczyznę. A także stworzenie nowej możliwości dotarcia turystów w przepiękne Polskie tereny. Można także uruchomić połączenia taksówek powietrznych do Mińska i Lwowa. Lotnisko leży zaledwie około 4 km od centrum Miasta. Dogodny jest także dojazd do Biłgoraja, Krasnobrodu i Tomaszowa Lubelskiego. Marzeniem jest niewielki nowoczesny terminal, betonowa DS., wieża kontroli i nawigacji lotów. W województwie jedyne nowo budowane lotnisko jest w Świdniku, które jest popierane przez Rząd Rzeczypospolitej.

...)

http://www.polot.net/?p=167

Fotografie portu w Zamościu


 


Strona 1,2,3- Port lotniczy Zamość- wg dlapilota.pl, Konieczne jest przedłużenie pasa startowego aby obsługiwać loty pasażerskie. Autor zdjęć: Bogusław S. Kafarski


Załącznik:

Załącznik: Korzyści ekonomiczne z lotniska

 

Rozdział ten w całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój Portu Lotniczego Łódź Lublinek", por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez: Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi"na podstawie raportu „Oddziaływanie społeczne i ekonomiczne portów lotniczych w Europie", wydanego przez ACI Europe - Airports Council International w styczniu 2004 r.)

 

 

Port lotniczy stanowi niezbędną infrastrukturę regionu, służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian społecznych. Lotnisko to także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego rozmiaru, zarówno do wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do generowania dochodów firm, położonych w zasięgu jego oddziaływania.

 

Komisja Europejska wyraziła dobitnie swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie „Transport White Paper": „Trudno jest sobie wyobrazić dynamiczny wzrost gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez sprawnego systemu transportu, który pozwala wykorzystać wszystkie możliwości, jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek krajowy, jak i globalny."


Całokształt oddziaływania ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących czterech wzajemnie zależnych kategoriach:

 

1.    Wpływ bezpośredni – to miejsca pracy i przychód, będące w całości lub przeważającej mierze wynikiem funkcjonowania operacyjnego lotniska,

2.    Wpływ pośredni – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć dostawców towarów i usług dla lotniska,

3.    Wpływ indukowany (wynikowy) – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez wydawanie dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w wyniku oddziaływania bezpośredniego i pośredniego lotniska,

4.    Wpływ katalityczny – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez szeroką rolę lotniska we wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i sprzyjaniu napływowi nowych inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.

 

 

Dobry dostęp do rynków, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą dogodnych połączeń transportowych jest uważany za absolutnie podstawowy warunek do podejmowania decyzji o lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza branży związanych z zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut jazdy od lotniska doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego. Przykłady: 31% przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu lotniczego w Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla lokalizacji firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu lotniczego jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.

 

Rozwój firm w niektórych branżach jest w sposób szczególny uzależniony od dogodnego dostępu do transportu lotniczego. Należą do nich:

ubezpieczenia

bankowość i finanse

transport

poligrafia

przemysł paliwowy

media

usługi biznesowe

badania i rozwój (R&D)

informatyka

przemysł precyzyjny.

 

Tereny wokół lotnisk są często wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.

Obecność portu lotniczego jest wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.

 

Obsługa każdego miliona pasażerów w okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000 miejsc pracy w samym porcie lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy łącznie w regionie. Pozwala to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%. Liczba miejsc pracy, stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może być jeszcze wyższa w przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z efektu skali, i wynosić nawet 1700.

 

Dobra jakość pasażerskich i towarowych połączeń lotniczych jest kluczowa dla konkurencyjności regionu.

 

Zwiększenie liczby połączeń lotniczych wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu, który z kolei powoduje wzrost zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze, tworząc samonapędzający się układ.

 

Obecność portu lotniczego wpływa pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:

·         przyciąganie i lokalizację nowych inwestycji, szczególnie zagranicznych,

·         zapobieganie uciekaniu firm z regionu,

·         zwiększenie konkurencyjności firm poprzez stworzenie im możliwości ekspansji na nowe rynki

·         stymulowanie eksportu poprzez bezpośrednie połączenia transportowe z ważnymi rynkami

·         poprawę jakości życia mieszkańców

·         zwiększanie liczby przybywających turystów.

 

Łatwy dostęp do globalnej sieci połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla regionów niestołecznych. W dobie globalizacji sprzyja to przenoszeniu przedsiębiorstw do tych regionów.

 

Posiadanie własnego portu lotniczego jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą liczbę imprez: targowych, sportowych, naukowych i kulturalnych.

 

Nawet niewielkie lotniska mogą mieć olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w swoim regionie.

 

Obecność funkcjonalnego lotniska jest niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje możliwość połączeń z innymi środkami transportu, posiadających węzły autostradowe i szybką kolej. Zapewnia to często funkcjonowanie takiego regionu jako centrum logistycznego.

 

Porty lotnicze wybitnie sprzyjają tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych technologii. Przykład: Centrum Sophia-Antipolis Science Park, położone obok lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227 firm zatrudniających łącznie 24 550 pracowników.

 

Aktualnie wzrasta rola towarowego transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów towarów (według wartości) odbywa się drogą lotniczą.

 

Z powodu braku dostępności połączeń lotniczych wiele regionów zostało pozbawionych korzyści wynikających z ponadregionalnego wzrostu gospodarczego, co skutkuje osłabieniem ich atrakcyjności jako całości.

 

Port lotniczy i firmy z nim powiązane, tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko wykwalifikowanych fachowców, wpływając na ogólny poziom wykształcenia w regionie.

 

Obszary wokół lotnisk cechują się niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów bardziej oddalonych.

 

Szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie baz linii lotniczych. Ma to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy, generowanych przez lotnisko.

 

Lotnisko odprowadza podatki, zarówno do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port lotniczy, po osiągnięciu pewnego rozmiaru, jest z zasady dochodowym przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski pojawiają się najczęściej po przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie. Jeżeli lotnisko obsługuje również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest odpowiednio mniejsza. Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako spółka, jego stymulujący wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa bilansowe straty spółki zarządzającej lotniskiem.

 

Lotnisko ma poważny wpływ na liczbę turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że obecnie około 1/3 turystów, przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z transportu lotniczego. Polska należy do pierwszej dziesiątki państw europejskich, które odwiedza najwięcej turystów. Pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy rodzaj turystyki, określanej jako turystyka „weekendowa". Celem takich wyjazdów są często nowe miejsca, niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład: Badania przeprowadzone w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie pojawiłoby się w tym regionie, gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia się, że przyjazdy tych właśnie turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000 miejsc pracy. Rozwój turystyki poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny do przecenienia korzystny wpływ społeczny.

 

Lotnisko jest niezbędne dla miast z dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze warunkują żywą wymianę międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym idzie swobodny przepływ idei.

 

Wzrastająca pozycja na rynku przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w przeszłości możliwości dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych przez niewielkie, marginalne dotąd lotniska.

 

Zdaniem zdecydowanej większości analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych latach szybki stabilny wzrost.

 

Komisja Europejska uważa mobilność, którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za podstawowy element w dalszej integracji europejskiej. Połączenia lotnicze zwiększają przepływ zasobów ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję bezrobocia. Stopniowe otwieranie rynków pracy przez „starych" członków Unii Europejskiej stwarza tutaj nowe możliwości.

 

Utrata połączeń lotniczych prowadzi, nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do niepożądanych zmian w gospodarce regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po bankructwie linii lotniczych Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji połączeń niektórych szwajcarskich lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek regionalnego produktu brutto w tych kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może mieć zaniechanie rozbudowy lotniska, uniemożliwiające otwieranie nowych połączeń.


--

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra





-- 

Komentarze

Popularne posty