Pytania w sprawie reaktywacji nieczynnego torowiska na ulicy Namysłowskiego dla kolei aglomeracyjnej. Budowa nowych przystanków w Zamościu.

do UM Zamość:
ul. Rynek Wielki 13
22-400 Zamość
Powiat M. Zamość

Drodzy Państwo, 
Czy UM Zamość rozważa wznowienie kursów kolei na proponowanej do odbudowy łącznicy? Co miasto Zamość sądzi o propozycji Kolei Aglomeracyjnej? 
W załączniku przedstawiam propozycje budowy przystanków kolejowych (2 nowych) wzdłuż ulicy Karola Namysłowskiego wraz z wynajęciem bocznicy od firmy Agri- Plus dla zorganizowania tymczasowego przystanku. 
Proponuję budowę nowych przystanków dla usług często kursującej kolei aglomeracyjnej wykonywanej za pomocą spalinowego szynobusu. Kursowałby rodzaj podmiejskiego tramwaju spalinowego. Dodaję szkice w załącznikach.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Dolina Ziel. 24a Ziel. Góra

Załączniki:
Przesyłam odpowiedź przewoźnika sprzed 3 lat:

Dzień dobry
Podobnie jak we wcześniejszym e-mailu dotyczącym Lubelskiej Kolei Miejskiej, wszystkie pytania i zagadnienia należy skierować do zarządcy infrastruktury PKP PLK, oraz do organizatorów transportu publicznego. Przewoźnik nie ma wpływu na przebudowę infrastruktury kolejowej ani też budowa linii komunikacyjnych na terenie województwa. PR realizuje przewozy osób na podstawie zawartych umów z Samorządami.
Z poważaniem
-- 
Zofia Dziewulska 
Naczelnik Działu ds. Handlowych
Lubelski Oddział Przewozów Regionalnych
Poprzednie listy:

Od: Adam Fularz <adam.fularz na s. wieczorna.pl>
Date: czw., 5 paź 2017 o 13:10
Subject: Pytania w sprawie odbudowy torowiska tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej
To: <zofia.dziewulska na s. p-r.com.pl>




Do władz P R Lublin


dotyczy: Pytania o decyzję w sprawie odbudowy torowiska tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej


Szanowni Państwo,


Dla Gazety Zamojskiej [1] opisuję dodatkową inwestycję, polegająca na odtworzeniu wiaduktu kolejowego nad linią LHS, oraz odbudowę północnego obejścia miasta dla poc. regionalnych celem eliminacji zmiany kierunku jazdy na stacji Zawada, utworzenia tzw. Zamojskiej Kolei Aglomeracyjnej wykorzystującej przystanek kolejowy w ścisłym centrum miasta, i skracającej czas przejazdu w relacji do Lublina i Krasnegostawu. 


Jakie jest stanowisko władz PR wobec tej propozycji inwestycji? Wiadukt nad torowiskiem LHS zachował się, podobnie jak część innych mostów na tej trasie. Czy PR obsługiwałaby połączenia aglomeracyjne wokół Zamościa? Jest to jedyne miasto regionu gdzie tory docierają do ścisłego centrum miasta.

Opis koncepcji

Czy pociągi z Zamościa w ogóle muszą zmieniać kierunek w Zawadzie? Dlaczego nie odbudować zapomnianego torowiska omijającego Zawadę? Tworząc przy okazji prawdziwą kolej miejską w relacji Zamość Główny- Zamość Stare Miasto- Zamość Północny- Krasnystaw?

Czy jest szansa na budowę łącznika linii normalnotorowej i szerokotorowej po zdemontowanym torowisku łączącym dworzec LHS Zamość Północny z centrum miasta? Jest możliwa odbudowa linii dla celów pociągów pasażerskich- może to być linia w splocie dwóch szerokości torów. Mogłyby kursować po niej pociągi normalnotorowe jak i "szybkiej kolei" mogącej ekspresowo połączyć Zamość z resztą kraju za pomocą "podrasowanej" do dobrych parametrów linii LHS.
Dodatkowo, dzięki temu torowisko pociągi towarowe mogłyby oszczędzić wstrząsów zamojskiej starówce.


Co pisała prasa na ten temat:


Wariant D: Kolejowa Obwodnica Północna (ok 15km).
Początkowy odcinek jest stosunkowo łatwy do odtworzenia, kosztem całkowitego pominięcia miejscowości Zawada. Żeby nie pozbawiać mieszkańców szybkich połączeń proponowałbym dodatkowy przystanek dla szynobusów o roboczej nazwie Zawada Północ (lub Zawada Łącznica), przystanek zyskałaby również miejscowość Siedliska w którym zbudowałbym krótki peron. Przebiegałaby istniejąca linią do Bortatycz(tu można umieścić kolejny przystanek), dalej konieczna byłaby odbudowa zlikwidowanego toru przez obwodnicę północną i wraz z wiaduktem na Majdanie. Umieściłbym tu kolejne przystanki zamiast jednego w kiepskim miejscu, tj. dawnego Zamość Północ, nowe przystanki to: Zamość – Lubelska (przy wiadukcie na Lublin), Zamość – Powiatowa (także przy wiadukcie na ulicy Powiatowej). (...). W zasadzie ten wariant jest propozycją ekstremalną z lepszą obsługa północnych dzielnic Zamościa i wychodzi z tego coś na kształt kolei podmiejskiej.

Zalety:

wszystkie tereny już należą do kolei,
dość łatwa budowa, brak przeszkód terenowych
nowe przystanki Siedliska, Zamość – Bortatycze, Zamość – Lubelska, Zamość – Powiatowa, zwiększające drastycznie zasięg oddziaływania kolei,
w pobliżu zamojskich przystanków kursuje sporo połączeń autobusów MZK,
szybka, prosta i bezkolizyjna trasa,
rozwojowe lokalizacje przystanków na obwodnicy północnej,
możliwość wydłużenia kursów na Roztocze, bez konieczności zmiany kierunku od istniejącej stacji Zamość,

Wady:

bardzo wysoki koszt odbudowy, ale jak unia daje kasę warto rozważyć ten wariant,
dużo prac ziemnych przy łącznicy na Majdanie(praktycznie budowa od podstaw z wyjątkiem istniejącego szkieletu wiaduktu),
dla połączeń w kierunku na Hrubieszów konieczna będzie zmiana kierunku w Zamościu, co jest jeszcze do zaakceptowania, ponieważ tu nastąpi znacząca wymiana pasażerów,



Rysunek: Kolejowa Obwodnica Północna. Legenda: kolor żółty - linia LHS, kolor czerwony Kolejowa Obwodnica Północna, kolor zielony - linia Zawada - Hrubieszów Miasto.wg lubelskakolej.net


W każdy z zaproponowanych wariantów napotykamy różne problemy: techniczne, prawne i finansowe. Aczkolwiek nie są to pomysły niemożliwe do zrealizowania. Z mojego punktu widzenia najciekawsze są warianty C i D, które są wariantami przeciwstawnymi. Postuluję wyprostowanie układu torowego w głowicy północnej stacji Zawada, w celu zmniejszenia zużycia torowiska obecnym „wygibasami" oraz przeniesienie peronu bliżej północnej głowicy skracając dojście z centrum miejscowości.


wg  http://lubelskakolej.net/wp/fantazje-o-modernizacji-linii-69-rejowiec-hrebenne-oraz-lacznice-zawady-i-rejowca/


Wyeliminowana zostałaby konieczność dokonywania nawrotu w Zawadzie (choć w przypadku autobusu szynowego może ona zająć tylko od 1 do 2 minut). Konieczna wówczas jest postulowana przez redaktora, reaktywacja północnego wejścia kolei do Zamościa przez stację Zamość Północny oraz nieczynną odnogę do centrum miasta.

Obwodnica dla poc. towarowych

Poprzez budowę dodatkowych łącznic umożliwiłoby to także wyprowadzenie pociągów towarowych z historycznego centrum Zamościa. Jest to szczególnie ważne w celu ochrony zabytków zamojskiej starówki.

Możliwe jest prowadzenie pociągu jako składu dwuczłonowego, i wówczas na przystanku Zamość Stare Miasto następowałoby rozdzielenie składów. Jeden człon podążyłby jako poc. przyspieszony przez Zawadę i Zwierzyn do Biłograja (dystans 50 km musiałby pokonać w 30- 35 minut by połączenie przyciągneło pasażerów w relacji Biłgoraj- Lublin), drugi człon podążyłby np. do Jarosławca. Proponowane jest także wznowienie zawieszonego w grudniu 2004 roku ruchu pociągów regionalnych (a nie tylko poc. Intercity) z Zamościa do stacji Hrubieszów Miasto. Po zbudowaniu przystanku Zamość Stare Miasto kolej może i powinna stać się bardzo ważnym środkiem transportu w tej relacji. Proponowana częstotliwość ruchu to 120 minut, z opcją 60 minut w szczycie przewozowym.

Odbudowano by zapomniany most kolejowy nad LHS. Linię wprowadzonoby do miasta jako w splocie 1435/ 1520 lub  jako torowisko szerokotorowe i normalnotorowe, lub dwutorowe, z jednym torem z dwoma rozstawami szyb w splocie.




 

 


Jak informuje czasopismo Rynek Kolejowy- pojawiły się środki finansowe które możnaby wykorzystać na odbudowę zlikwidowanej linii kolejowej tworzącej Zamojską Kolej Aglomeracyjną i północny korytarz transportu zbiorowego miasta. Niestety, nadal brak jest decyzji władz miasta Zamość w tej sprawie. 

Z prasy:

Pracami infrastrukturalnymi objęto również odcinek Parczew – Lubartów. Należy jednak zauważyć, że na liście podstawowej projektów infrastrukturalnych z dofinansowaniem z lubelskiego RPO na lata 2014–2020 znalazło się zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew" o wartości ok. 91,5 mln zł (nazwa oraz wartość projektu określona w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.). 


Po pracach wykonanych przez PKP PLK wydaje się, że realizacja tak kosztownego projektu jest niecelowa. Zdaniem Łukasza Kwasiborskiego zaoszczędzone środki powinny trafić na realizację prac (napraw, rewitalizacji) innych odcinków sieci kolejowej w regionie. Jako przykład wskazał budowę łącznicy omijającą stację Zawada, która pozwoliłaby w istotny sposób na skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa. 


-- 

Poniżej zamieszczam odpowiedź PKP PLK, jakie jest stanowisko UM Zamość? Jeśli będzie pozytywne, chcielibyśmy przekonać władze wojewódzkie do realizacji inwestycji.

List PKP PLK w sprawie tej inwestycji:

Nie wykluczamy takiej inwestycji. Wszystko zależy jednak od źródeł finasowania. Zakładamy, że taka inwestycja mogłaby zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu regionalnych środków UE na lata 2014 -20 zarządzanych przez samorządy wojewódzkie.

 

Maciej Dutkiewicz

Wydział Prasowy

Biuro Komunikacji i Promocji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

ul. Targowa 74

03-734 Warszawa



Literatura:

--

Komentarze

Popularne posty