Propozycja redakcji: pociągi pasażerskie na linii LHS w relacji do Krakowa i Olkusza

 

Fot. Szynobus SPA-66 należący do PKP-LHS.

Zamość Bortatycze, 19. maja 2005 r., g. 12:16
fot. Tomasz Ciemnoczułowski, LHS.pl


W najnowszym wydaniu Gazety Zamojskiej przedstawiamy inicjatywę, która może odmienić oblicze lokalnej komunikacji i nadać nowe życie Linii Hutniczo-Siarkowej (LHS), od dawna nieeksploatowanej trasie kolejowej przechodzącej przez Zamość. Ekonomista transportu, inspirując się przeszłością i możliwościami niewykorzystanych inwestycji, proponuje odświeżenie tej trasy w celu zwiększenia mobilności regionalnej oraz potencjału turystycznego naszego miasta.

Pomysł zakłada wprowadzenie połączeń dalekobieżnych autobusów szynowych, dostosowanych do innego prześwitu toru, które zatrzymywałyby się m.in. w Biłgoraju, Woli Baranowskiej, Sędziszowie Północnym, kończąc bieg w Olkuszu. Z Olkusza pasażerowie mogliby przesiąść się na pociągi kursujące do głównych miast Polski zachodniej i południowej. Projekt opiera się na wykorzystaniu autobusu szynowego SPA 66, aktualnie nie wykorzystywanego przez państwowego przewoźnika PKP LHS sp. z o.o.

Dalsze działania obejmowałyby wydzielenie z PKP LHS sp. z o.o. składników majątku służących przewozom pasażerskim oraz ubieganie się o dofinansowanie na rozwój tego typu działalności. Ekonomista wskazuje na sensowność wprowadzenia ruchu regionalnego, począwszy od trasy Staszów-Olkusz, wykorzystując jedyną w regionie linię kolejową o przebiegu wschód-zachód.

Proponowane zmiany mogą przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności Zamościa jako celu turystycznego, usprawnienia przepływu towarów i pasażerów, a także stworzenia nowych miejsc pracy w związku z rozbudową terminalu w Sławkowie i wykorzystaniem LHS jako końcówki magistrali transsyberyjskiej. Warto zastanowić się nad rozwiązaniem problemu przesiadek na kierunek Kraków w Sędziszowie oraz nad budową i modernizacją przystanków, by projekt mógł zostać zrealizowany w pełni.

Dyskusja na temat przyszłości LHS w Zamościu otwiera nowe perspektywy dla rozwoju lokalnej infrastruktury transportowej, pokazując, że z pozornie zapomnianych projektów można wydobyć duży potencjał służący społeczności lokalnej. Projekt ten może stanowić pierwszy krok ku transformacji Zamościa w węzeł komunikacyjny, który efektywnie łączy wschód Polski z jej centrum i zachodem, oferując zarówno mieszkańcom, jak i turystom nowe możliwości podróżowania.

Opr. SztInt.


Komentarze

Popularne posty