Czy możliwe jest odtworzenie bezpośrednich połączeń kolejowych Lublin- Tomaszów Lubelski?
Czy możliwe jest odtworzenie bezpośrednich połączeń kolejowych Lublin- Tomaszów Lubelski?
Tomaszów Lubelski
miasto i gmina w województwie lubelskim, stolica powiatu tomaszowskiego. Leży na Roztoczu Środkowym, nad Sołokiją.Według danych GUS z 30 czerwca 2009, miasto miało 19 991 mieszkańców. Jest ono pozbawione kolei pasażerskiej, utraciło stację kolejową.
Pierwszy krok- zmiana nazwy stacji Tomaszów Lubelski
Początkowo przemianowana byłaby stacja kolejowa w Bełżcu. Początkowo odtworzenie bezpośrednich połączeń kolejowych Lublin- Tomaszów Lubelski polegałoby na zmianie nazwy stacji kolejowej Bełżec na Tomaszów Lubelski - Bełżec. Z czasem, odbudowane byłoby połączenie do śródmieścia miasta Tomaszów.
Tomaszów (Tomaszów Centrum)
Możliwe że zlikwidowana wąskotorowa stacja kolejowa w mieście Tomaszów Lubelski, w województwie lubelskim, powstałąby na nowo, w innej lokalizacji. Dawna znajdowała się na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ulic Lwowskiej, Żwirki i Wigury oraz Żeromskiego. Przez teren stacji przechodziły linie Bełżec – Trawniki w latach 1915–1916 oraz Bełżec – Budy Dzierążeńskie w latach 1916–1923.
Rys. Propozycja odbudowy linii, opr. na podst. Google Maps, ispirowana dawnym układem linii.
Poszukiwania internautów:
Zmobilizowany przez Jarka, przetrząsnąłem troszkę swoich szpargałów, rupieci i innych dupereli i znalazłem fotokopię starej mapy otrzymaną przed laty od mojego serdecznego Przyjaciela / mógłby wreszcie coś tu ciekawego napisać/. Właśnie zaopatrzony w tą mapkę przed laty kilkakrotnie poszukiwałem wszelakich śladów po kolejce. Jak wynika z mapy tor biegł wzdłuż szosy. Przemierzając okolice też się mocno zastanawiałem w jaki sposób parowozik osiągał te wzniesienia i następnie z jaką predkością zjeżdżał z nich?
wg
Źródło: http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial … toid=30865
W numerze 11 z 2002 r. pisma "Świat kolei" można znaleźć bardzo obszerny artykuł pt. "Wojskowa kolej polowa Bełżec - Trawniki", autorzy Carlheinz Becker, Helmut Pochadt. Zainteresowanym gorąco polecam.
wg http://www.trawniki.hg.pl/traw/kolejka.html
Linia Intercity i połączenie do Tomaszowa
Możliwe jest wprowadzenie połączenia typu Intercity do Tomaszowa z czasem przejazdu z Warszawy w ok. 3 po remoncie linii, a teoretycznie - w warunkach obecnych: 4-5 godzin. Połączenie takie realizowane szybkimi autobusami szynowymi istniało przed II wojną światową a czas przejazdu całej trasy Warszawa- Lwów nieznacznie przekraczał 4 godziny. Obecnie podróż na trasie Lwów- Warszawa zajmuje od 10 do ponad 17 godzin (wycofano już jedyny pociąg bezpośredni).
Rozbudowa tej trasy ma dwa warianty: proponuje się modernizację linii z Rejowca przez Zawadę i Bełżec do Hrebennego (135 km) i uzyskanie na całej trasie prędkości 120 km/h (160 km/h w przypadku taboru z wychylnym pudłem) i czasu przejazdu tego odcinka ok. 50- 80 minut. Odcinek Rejowiec- Warszawa (229 km) możliwy jest do pokonania po jego modernizacji w czasie 100 minut dla taboru z wychylnym pudłem i 120 minut dla taboru klasycznego. Odcinek Lwów- Rawa Ruska (66 km) jest możliwy do pokonania w 30 minut po jego gruntownej modernizacji (i być może dodaniu trzeciej szyny dla taboru europejskiego). Czas przejazdu na całej trasie Lwów- Warszawa może wynieść w zależności od taboru od 3 do 4 godzin, a nie 10 godzin, jak obecnie.
Odbudowa torowiska do centrum Tomaszowa
Wówczas czas przejazdu na tej trasie będzie na tyle konkurencyjny, że możliwe będzie ponowne wprowadzenie połączenia kolejowego do Tomaszowa Lubelskiego. Istniejąca linia z Bełżca do Tomaszowa Lub. została rozebrana w początkach XX wieku. Koszt odbudowy ok. 10-km linii to ok. 50 mln PLN. Możliwe jest zbudowanie linii całkowicie w nowym przebiegu. Umożliwi to na dołączenie Tomaszowa do sieci kolei regionalnej i na zaoferowanie połączeń do Lublina z czasem przejazdu ok. 2 godzin.
Możliwa jest też wcześniej wspomniana budowa nowej linii do Tomaszowa częściowo po śladzie wcześniejszej linii Bełżec- Tomaszów- Trawniki kosztem kilkunastu mln euro. Badamy, czy ten ślad po nasypie i torowisku starej linii jest zachowany.
Pierwsze kroki w szczegółach
Tomaszów Lubelski- Bełżec np. 6:00 8:00 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00 21:00
Susiec
Zwierzyn
Zawada
Krasnystaw
Świdnik
Lublin Główny 8:00 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00 20:00 23:00
Proponowane połączenie byłoby połączeniem przyspieszonym na całej trasie, pomijałoby mniejsze przystanki. Aby połączenie było możliwe, konieczne jest uruchomienie skrótu koło Rejowca, wówczas pociąg wjedzie na 122-km linię Rejowiec- Bełżec bez konieczności zmiany kierunku. Pojawiła się także propozycja wprowadzenia połączeń Warszawa- Siedlce- Łuków- Parczew- Lublin- Tomaszów Lubelski (Bełżec) z połączeniem autobusowym skoordynowanym z poc. z Warszawy do Tomaszowa- Bełżca do centrum Tomaszowa.
Możliwe jest wprowadzenie połączenia typu Intercity do Tomaszowa z czasem przejazdu z Warszawy w ok. 3 po remoncie linii, a teoretycznie - w warunkach obecnych: 4-5 godzin. Połączenie takie realizowane szybkimi autobusami szynowymi istniało przed II wojną światową a czas przejazdu całej trasy Warszawa- Lwów nieznacznie przekraczał 4 godziny. Obecnie podróż na trasie Lwów- Warszawa zajmuje od 10 do ponad 17 godzin (wycofano już jedyny pociąg bezpośredni).
Rozbudowa tej trasy ma dwa warianty: proponuje się modernizację linii z Rejowca przez Zawadę i Bełżec do Hrebennego (135 km) i uzyskanie na całej trasie prędkości 120 km/h (160 km/h w przypadku taboru z wychylnym pudłem) i czasu przejazdu tego odcinka ok. 50- 80 minut. Odcinek Rejowiec- Warszawa (229 km) możliwy jest do pokonania po jego modernizacji w czasie 100 minut dla taboru z wychylnym pudłem i 120 minut dla taboru klasycznego. Odcinek Lwów- Rawa Ruska (66 km) jest możliwy do pokonania w 30 minut po jego gruntownej modernizacji (i być może dodaniu trzeciej szyny dla taboru europejskiego). Czas przejazdu na całej trasie Lwów- Warszawa może wynieść w zależności od taboru od 3 do 4 godzin, a nie 10 godzin, jak obecnie.
Odbudowa torowiska do centrum Tomaszowa
Wówczas czas przejazdu na tej trasie będzie na tyle konkurencyjny, że możliwe będzie ponowne wprowadzenie połączenia kolejowego do Tomaszowa Lubelskiego. Istniejąca linia z Bełżca do Tomaszowa Lub. została rozebrana w początkach XX wieku. Koszt odbudowy ok. 10-km linii to ok. 50 mln PLN. Możliwe jest zbudowanie linii całkowicie w nowym przebiegu. Umożliwi to na dołączenie Tomaszowa do sieci kolei regionalnej i na zaoferowanie połączeń do Lublina z czasem przejazdu ok. 2 godzin.
Możliwa jest też wcześniej wspomniana budowa nowej linii do Tomaszowa częściowo po śladzie wcześniejszej linii Bełżec- Tomaszów- Trawniki kosztem kilkunastu mln euro. Badamy, czy ten ślad po nasypie i torowisku starej linii jest zachowany.
Pierwsze kroki w szczegółach
Postulowane ulepszenie |
Oszczędność czasowa w przejeździe
|
– rewitalizacja łącznicy w Rejowcu |
10 minut
|
– wytrasowanie połączeń z pominięciem przystanków pomiędzy Zagrodami a Świdnikiem |
10 minut
|
Proponowany
rozkład liczącej (122 oraz 54 km trasy, w sumie 178 km z użyciem dziś
nieczynnego skrótu wokół Rejowca) możliwy po poprawie jakości torów:
Tomaszów Lubelski- Bełżec np. 6:00 8:00 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00 21:00
Zwierzyn
Zawada
Krasnystaw
Świdnik
Lublin Główny 8:00 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00 20:00 23:00
Proponowane połączenie byłoby połączeniem przyspieszonym na całej trasie, pomijałoby mniejsze przystanki. Aby połączenie było możliwe, konieczne jest uruchomienie skrótu koło Rejowca, wówczas pociąg wjedzie na 122-km linię Rejowiec- Bełżec bez konieczności zmiany kierunku. Pojawiła się także propozycja wprowadzenia połączeń Warszawa- Siedlce- Łuków- Parczew- Lublin- Tomaszów Lubelski (Bełżec) z połączeniem autobusowym skoordynowanym z poc. z Warszawy do Tomaszowa- Bełżca do centrum Tomaszowa.
Na początek zajmiemy się odbudową
łącznicy która pozwoli na ominięcie bez zmiany kierunku na stacji
Rejowiec. Łącznica liczy niecałe 1,5 km toru i obecnie jej tor od strony
Lublina, odchodzący od linii nr 7 Warszawa – Dorohusk zakończony jest
kozłem oporowym. Pozostały odcinek toru jest zakrzaczony, ale zachowany w
całości. Moim zdaniem nie obędzie się bez odtworzenia łącznicy łącznie z
podsypka. Posterunek odgałęźny Rejowiec Zachodni byłby nadzorowany zdalnie ze stacji Rejowiec.
Proponuję dwa warianty różniące się pewnym szczegółem które obrazują je schematy przeze mnie wykonane.
Proponuję dwa warianty różniące się pewnym szczegółem które obrazują je schematy przeze mnie wykonane.
W wariancie oszczędnym mamy dwa perony
jedno krawędziowe zlokalizowane tuż przy wsi Józefin, w jej obrębie
zlokalizowany byłby przejazd z rogatkami. Za przystankiem mamy przejście
trapezowe oraz rozjazd w stronę łącznicy w kierunku Żulina. Tor od
strony łącznicy jest zabezpieczony zwrotnicą z kozłem oporowym. Dobrym
przykładem jest obecnie przebudowany Lublin Północny.
wg http://lubelskakolej.net/wp/
Bełżec
Zaproponowano odbudowę torowiska do centrum miasta Tomaszowa Lubelskiego, jako tor normalnotorowy dla połączeń typu SKM.
W 1915 roku wybudowano w Bełżcu stację oraz tory kolejki wąskotorowej a w 1916 roku uruchomiono tory kolei wojskowej z Bełżca przez Zwierzyniec, Zawadę, Krasnystaw do Rejowca. W ekspresowym tempie linię zbudowano do Tomaszowa. Lubelskiego.
wg ug bełżec.
Dnia czerwca 1915 r. Szefostwo wojsk kolejowych niemieckiej armii "Bug" podejmuje tego dnia decyzję budowy kolejki wąskotorowej dla lepszego zaopatrzenia aprowizacyjnego niemieckiej armii "Bug" działającej wtedy w okolicach Zamościa. Kolejka miała być doprowadzona w okolice Chełma i tam łączyć się z rosyjską siecią normalnotorową. Już następnego dnia 29.06.1915 r. budowę rozpoczęła 7 E.B.K (Eisenbahnkompanie) wraz z 13 (!!!) innymi kompaniami. Zamość osiągnięto 01.08.1915, 25.08.1915 linia doszła ostatecznie do Trawnik.
Ciekawostka - rozkład jazdy kolejki wąskotorowej - tyle po niej pozostało! Żywot kolejki polowej Bełżec - Trawniki (tak oficjalnie się nazywała), należy przypuszczać, nie był długi. Już w 1916 została oddana do użytku normalnotorowa linia Rejowiec - Bełżec. Więcej informacji o kolejce jest na stronie z której korzystałem: www.trawniki.hg.pl
wg http://belzec.republika.pl/kolej.html
Mało kto wie, że w okresie międzywojennym przez Bełżec przejeżdżał pospieszny pociąg relacji Gdynia - Bukareszt (stolica Rumunii), który zahaczał o Lwów. - Miejscowi nie jeździli do Rumunii. Tym pociągiem podróżowali zapewne jacyś dygnitarze lub burżuje - przypuszczają najstarsi mieszkańcy Bełżca. Oni sami już nie pamiętają tego pociągu. Wiedzą o nim tylko z opowieści.(...)
Pamięta transporty Żydów do obozu zagłady. - Jechali na bilecie zbiorowym. Dziennie „przychodziły" dwa lub trzy transporty. Kiedy ten pociąg dojeżdżał na stację w Bełżcu, z całego składu odczepiano 10 - 12 wagonów, w których byli więźniowie i łączono je z inną lokomotywą. Za jej sterem siedział niemiecki maszynista, który doprowadzał transporty do obozu - tak wspomina te okropne czasy. I kontynuuje. - Gdy wybuchła II wojna światowa, wstrzymano pociągi pasażerskie, ale później, tj. już za okupacji niemieckiej, przywrócono połączenia, m.in. do Lwowa - opowiada.
wg http://www.tygodnikzamojski.pl/artykul/11297/stacja-belzec-prosze-wsiadac.html
Komentarze
Prześlij komentarz